I love Africa! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Rob Zand - WaarBenJij.nu I love Africa! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Rob Zand - WaarBenJij.nu

I love Africa!

Door: Ik

Blijf op de hoogte en volg Rob

04 September 2010 | Kenia, Nairobi

De hectiek die in Afrika te vinden is, kan echt nergens op deze aardbol gevonden worden. Het is een heerlijke af en toe gespannen mix van emoties, religies, etnische groeperingen en history die dit continent zo aantrekkelijk maken voor het reizen. Overal waar je loopt, lachen mensen en zijn ze naast je portemonnee ook heel erg geinteresseerd in jou als persoon. Desondanks de armoede die nog steeds goed merkbaar is, zijn de mensen toch instaat om hun leven te leiden. Dit vaak onder het genot van veel snuiftabak, wiet, chega (locaal bier), chat (blaadjes met een rustgevende werking) en Arake (goedje met een te hoog alcoholpercentage)...

Zodra je hier in meegaat in de kleine afgelegen dorpjes beleef je hier een toptijd als reiziger!

Na compleet gebroken te zijn door het niet slapen, de frustratie die de corruptie op het vliegveld teweeg had gebracht en de vele stopovers kon ik eindelijk gaan genieten van goed eten en een goede tijd met vrienden en familie. Zaterdag zou het dan eindelijk gebeuren! Een muziekfestival gedurende de hele dag zou ons een dag lang vermaken met heerlijke beats, leuke mensen, pils en nog heel veel andere mooie dingen in het leven. Na 12 uur feesten hadden we het echter nog niet gezien en daarom bood een lekkere afterparty ons tot 6.00 uur een dak boven het hoofd in het mooie Amsterdam. Volledig gaar mocht ik 2 uurtjes later bij vaders in de auto om vanuit Rotterdam weer naar Schiphol te gaan. Auwch!!! Het nodige uitrusten zat er helaas niet bij, maar top om op een dergelijke manier de reis even te onderbreken!
Op aanraden van een Koreaanse mate vormen Ethiopia en Kenia mijn laatste weken van de reis. Kennis over Ethiopia had ik echter totaal niet. Ik had echt geen idee wat ik moest verwachten of zou gaan doen. Zou het zo zwaar worden als men mij heeft verteld en de aggressiviteit zou die ook zo heftig gaan worden?! Ik wist het niet, maar nu 2.5 week later kan ik jullie vertellen dat Ethiopia een perfect land is om een zware reis in te plannen. Deze reis kan bijna je leven kosten, maar de ervaring is met geen woorden te beschrijven :). Een hoop voorbereidingen in korte tijd gaven mij een redelijk beeld van de mogelijkheden om buiten het toeristischveld terecht te komen en de cultuur op te snuiven bij de vele stammen. Tezamen met 2 prive guides ben ik drie stammen gaan bezoeken. Stammen waar nagenoeg geen toeristen zijn geweest. Hiervoor moest de benenwagen voornamelijk ingeschakeld worden en de vierwieler zorgde voor de nodige aanvulling om de talloze kilometers zandwegen af te leggen. Bizar om de energie en puurheid in al deze dorpen mee te maken. Zodra je je weer begeeft op de algemene toeristische route wordt deze omgezet in het belagen van reizigers. Helaas is het type rijke 4WD toerist hier al enkele jaren aangeland en dit is goed te merken op sommige plekken in het land. Veel mensen bedelen voor geld of andere dingen. Het lijkt bijna onderdeel van hun systeem te zijn. Ook het maken van foto's zonder te betalen is vrijwel onmogelijk (mede door mijn nieuwe 'losuitdepolstechniek' heb ik toch nog een paar mooie plaatjes geschoten). Dergelijke aspecten kenmerken echt het soort toerist dat hier voornamelijk naar toe gaat. Voor reizigers zoals ik is het land namelijk onbegaanbaar, veel te duur en gevaarlijk op het gebied van gezondheid door de vele bacterien. Als cadeautje heb ik een Ethiopische Tyfusversie ontvangen. Een zeer nare ervaring die mij wederom weer eens heeft opgebroken.
Hoogstwaarschijnlijk stopt mijn lichaam mij op de been te houden tijdens het reizen en is het toe aan vakantie. Vele kilo's ben ik verloren evenals bossen met haar. Een normale 2de toiletstop heeft al in geen weken meer plaats gevonden, gemiddeld 100 muggenbulten (max: 194 op een dag) en de lichamelijke zwakheid is dagelijks merkbaar.

Ik was dus volledig klaar om te chillen :)!

Na twee weken Ethiopia besloten om richting Kenia te gaan. Ethiopia is een geweldig land om te zien. Hier zijn de stamculturen nog steeds veelal intact gebleven. Wellicht heeft het ook te maken met het feit dat het nog nooit gecoloniseerd is geweest. Deze reden heeft echter ook een aardig effect op de ontwikkeling. Weinig producten zijn er beschikbaar en het eten (koffie is overigens SUPeerrrrr) is weinig gevarieerd. Door een dodelijke bacterie valt er in de rivieren en meren niet te zwemmen en verder zijn er vrij weinig stekkies waar je optimaal kan uitrusten. Bende ellende dus en Kenia zou mij dit wellicht wel kunnen bieden.
Een bizarre reis vanuit Dimenka (Ethiopa) heeft mij in 4 dagen aaneensluitend naar Mombasa gebracht. Het kiezen van Kenia als eindbestemming is een van mijn BESTE KEUZES tijdens mijn reis geweest. Een, voor Afrikaanse begrippen, zeer ontwikkelde cultuur en land is mij momenteel aan het verwennen met geweldig eten, witte stranden, koraalriffen, azure blauwe zee en veel pils.

Heerlijk om hier bij te komen van een onvergetelijke reis!

Over een paar weken (16/09 16.30 vanuit Istanbul) kom ik weer aan op Schiphol. De 17de nog een aantal dagen op vriendenweekend en dan zit het avontuur erop. Eindelijk beginnen met werken of iig het zoeken naar een baan waar ik helemaal voor kan gaan.

Hopelijk heeft iedereen die deze blog leest een mooie vakantie achter de rug en is ook jullie baterij weer opgeladen voor een jaar vol verrassingen.

Dikke kus vanuit Mombasa!

  • 04 September 2010 - 17:02

    Dennis:

    Ouwe,
    vet hoor hoe je ook je belevingen in het "afrikaanse" weet te omschrijven. Waar ik al geen flauw benul had van plekken die je in de afgelopen maanden omschreef, besef ik me ook nu weer dat ik ook geen ene reet afweet van Afrika. tssss.

    Nog even volhouden daarzo. Lijkt me geen kwelling als ik het zo lees. Stay safe, ....enjoy, herinner, overdenk, focus...

    x van ons
    Dennis Nynke Juul en Noor

  • 04 September 2010 - 18:41

    Slipper:

    Hey Rob,

    Wow! ongelofelijk... en jeetje wat een gave foto´s! het lijken wel ansichtkaarten. Wees er zuinig op, en zuinig op jezelf!

    x lin

  • 04 September 2010 - 19:52

    Annemie:

    Je hebt super veel ervaringen opgedaan en
    veel leuke en minder leuke dingen gedaan, gezien en meegemaakt.
    Maar eerlijk gezegd zal ik weer blij zijn als je thuis bent.
    De kilo's zullen weer aangevuld moeten worden.
    Ik wens je nog een heel relaxte tijd in Kenia en kijk uit naar 16 september, als je weer thuis komt.
    Dikke kus van je Mama

  • 04 September 2010 - 20:20

    Edwin:

    Robbie!

    Volgens mij is ook dit weer eens een goede keus geweest? Prachtige verhalen en ik hoop dat alle ongemakken je reis alleen maar aangenamer hebben gemaakt! Je kwam immers voor de ervaring....super om te lezen! Ik hoop het snel ook van jou te horen :)

  • 04 September 2010 - 22:04

    Kim (Harte):

    Hey Rob,

    Bedankt voor het delen!
    De reiskriebels zijn bij mij aangewakkerd.

    Nog een fijne tijd in Afrika en een hele goede thuiskomst!

    Eenmaal op Schiphol aangekomen: ontloop een klein mannetje met een vetkuif die met een microfoon mensen staat op te wachten...

    Liefs
    Kim

  • 05 September 2010 - 09:04

    Mattie:

    Robbedoes!!

    Weer een ongelovelijk mooi reisverhaal met bizar mooie foto's! Je hebt wederom weer je grenzen verlegt ;)

    Geniet van Kenia en tot over 2 weken!

    Ps: slaap je tijdens het matenweekend ook in je tent?? ;)

  • 05 September 2010 - 09:17

    Nicole:

    Wauw,
    wat een super gave foto's!!!
    Kus

  • 05 September 2010 - 10:06

    Teun En Ilse:

    Wiljeontdektwordenalsfotograafinkeniaofwa.nl?

    Jezus wat een foto's en heel mooi gedaan hey, je leest hun leven gewoon...

    Geniet er nog van, en tot snel maatje!

    xxx

  • 05 September 2010 - 11:37

    Plaat:

    Maat! Wat een vette foto's zeg, briljant. Maar niet normaal wat voor reis jij aan het maken bent. Back to the basics! Mijn reis naar Indonesie is wat dat betreft een 5 sterren resort vergeleken met jouw tentje en bakjes rijst.

    Wist je trouwens dat je nu officieel een Tyfusleijer bent? Pfuu maat, we zullen je eens goed in de watten leggen op het matenweekend.

    Knuffel Plaat & Sanne

  • 05 September 2010 - 22:33

    Rach:

    WOW!

  • 06 September 2010 - 18:47

    Erik:

    Eej bro,

    mooi om weer een prima samengevat verhaaltje te lezen van je avontuurtje daar. Geniet nog van de laatste weken!

    Ps: Wist niet dat tyfus nog bestond...

    xx

  • 07 September 2010 - 10:24

    Milou:

    Rob, prachtig verhaal en prachtige foto's!
    Ongelofelijk wat je allemaal mee maakt, in een (voor mij) onbekende wereld. Kan me voorstellen dat na al het zware reizen je lichaam er aan toe was om te chillen en goed dat je dat hebt gevonden in Kenia icm het ervaren van de Afrikaanse culturen.
    GENIET van de laatste weken van je onvergetelijke reis!
    Kus!

  • 12 September 2010 - 16:06

    Nicole:

    Toch knap, zulke foto's uit de 'losse pols' !!!

    Fijn dat je weer bijna terug bent!

    tot donderdag!!

    xxx je zusje!

  • 13 September 2010 - 07:12

    Niekezzzz:

    Ouwe tyfus oplopende tabaknuiver! Goed je gesproken te hebben en nog beter om over vier dagen volle bak aan de pils te gaan!! Geniet er nog even keihard van en tot vrijdag!

    Niek

  • 14 September 2010 - 02:34

    Jelena:

    hey Rob,

    hele mooie foto's!! Geniet nog even van je avontuur en succes met de banenzoektocht.

    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 64768

Voorgaande reizen:

01 April 2010 - 16 September 2010

Over land naar Tjajikistan plus Afrikaaaaa...

29 Juni 2009 - 14 Juli 2009

International Business Project

28 Juli 2008 - 28 Juli 2008

International Research Project

03 September 2006 - 29 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: